De eerste weken in Halmstad - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Anjetha Jonas - WaarBenJij.nu De eerste weken in Halmstad - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Anjetha Jonas - WaarBenJij.nu

De eerste weken in Halmstad

Door: Anjetha Jonas

Blijf op de hoogte en volg Anjetha

13 September 2014 | Zweden, Halmstad

Het is al weer even geleden dat ik een update heb geplaatst, maar ik heb nu wel genoeg dingen meegemaakt/gedaan dat het een stukje schrijven waard is.

Mijn eerste weken in Halmstad zijn me erg goed bevallen. Ik heb het erg naar mijn zin hier, zowel op school als in het hotel waar ik woon. Het is me doordat ik in dit hotel woon, wel opgevallen dat de Zweden nogal verschillen van de Nederlanders. Wij (de Nederlanders hier in het hotel) doen meestal dingen met z'n vijven of we zitten beneden en de Zweden zitten meer op hun kamer en zijn meer op zichzelf. Het was eerst ook best ongemakkelijk om contact met ze te maken, omdat ze bijna wel verlegen lijken. Maar inmiddels worden ze wat opener en voeren we daadwerkelijk gesprekken in plaats van alleen gedag zeggen haha.

Ik ben nu twee weken naar school geweest. Ik heb de eerste periode van het semester de vakken Business Culture 1 en Zweeds. Ik vind beide vakken leuk. Bij Business Culture krijgen we lectures over verschillende landen/culturen en sommige lectures worden ook gegeven door gastdocenten uit een ander land. Ook moeten we verschillende opdrachten doen. De eerste opdracht is bijvoorbeeld een presentatie over krantenartikelen uit de landen van je groepsleden en je eigen land. Dit moet je dan koppelen aan de cultuur en jouw eigen mening hierover geven. Ik zit in een groep met een Nederlands meisje, een Oostenrijks meisje en een jongen uit Frankrijk. Bij Zweeds leren we uiteraard Zweeds. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog niet heel veel heb geleerd. We hebben nu vier lessen gehad, maar de lessen hier bestaan uit het herhalen van wat de docent zegt en dat daarna oefenen met degene naast je. Ik kan me nu voorstellen, ik kan zeggen dat ik uit Nederland kom en welke talen ik spreek. We hebben de Zweedse klanken geoefend, het alfabet en ik kan tot tien tellen. De docent zei dat we volgende week echt gaan beginnen met grammatica en het vormen van zinnen, daar kijk ik dus wel naar uit.

Ik ben vorige week vrijdag bij een ijshockeywedstrijd geweest. Dit heb ik samen met de Beers, de drie andere Nederlanders hier in het hotel en een Zweedse jongen die ook hier woont gedaan. Het was een trainingsmatch van de Halmstad Hammers (wie de tegenstander was ben ik nog steeds niet achter). Ik had eerst geen idee wie nu eigenlijk de Halmstad Hammers waren, totdat er gescoord was en iedereen begon te juichen, toen wist ik dus eindelijk voor wie ik was haha. De Halmstad Hammers hebben deze match gewonnen. Ik vond het erg leuk om te zien en ik ga er zeker vaker heen. Ik snap zelfs de regels!!! Er zijn er dan ook niet zo heel veel. Overtredingen doen ze amper aan. Als een speler een ander met zijn stick op de kop slaat, moet hij twee minuten het veld af en daarna mag hij weer verder spelen. Het is een lekker agressieve sport. We zitten er zelfs over te denken om iedere week te gaan.

Gisteren zijn we met z'n vijven naar Göteborg geweest. We zijn hier met de bus naartoe gegaan. Dat was 1 uur en 3 kwartier (en dat dus ook weer terug). We hebben daar eerst wat rondgelopen en bij het toeristeninformatiecentrum gevraagd wat leuk was om te doen. Beers en ik hebben een rondvaart van 50 minuten gedaan. Ik vond dat erg leuk en op de boot was het lekker koel. Want jawel, het was warm en zonnig hier in Zweden gisteren!! We zijn met zijn allen naar een uitkijkpunt geweest in het deel Haga. En toen, voor mij het hoogtepunt van deze hele week. We gingen naar het café 'het Amsterdammertje'. En wat verkochten ze daar.......... Patat met frikandellen !!!! Ik was al twee weken aan het smachten en had al besloten dat als ik thuiskwam ik direct frikandellen ging bakken. Maar nu hoefde ik dus niet tot december te wachten. Dus uiteraard bestelde ik een frikandel. Heerlijk!! Het enige wat jammer was in dit café is dat er een groot bord met Ajax erop hing, maar oké, dankzij de frikandel kon ik daar mee leven. Daarna zijn we nog even door de stad gelopen tot het weer tijd was om de bus terug te nemen.

's Avonds om half 12 kregen we het BRILJANTE idee om naar het strand te fietsen, omdat we op een satelliet zagen dat het Noorderlicht zichtbaar was in het zuiden van Zweden. Maarja, Halmstad is een stad. Een stad heeft licht, dus reken maar uit... 1,5 uur later waren we weer thuis. Een uur gefietst door het donker en afgelegen stukken Halmstad en geen Noorderlicht gezien. Als we naar het noorden keken, moesten we altijd over de stad heen kijken en door het stadslicht kun je het dan uiteraard niet zien. We hadden er al niet echt op gerekend, maar vonden het zonde als we de kans lieten liggen en het wél hadden kunnen zien. Dan moet ik toch echt nog maar een keer naar het noorden van Scandinavië om dit te kunnen zien. Wat vervelend nou ;-).


  • 14 September 2014 - 22:28

    Thea Jonas:

    Het is goed om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Veel plezier! -x-

  • 15 September 2014 - 22:09

    Karla En Klaas:

    Hallo Anjetha,
    Wat leuk om deze verhalen van jou te lezen, zeker als je er hier en daar van die droge humor in verstopt, zoals jij dat doet! Ik (Klaas) heb net het hele stuk aan Karla voorgelezen. Leuk ook om te lezen dat je het goed naar je zin hebt en dat je zo actief bezig bent! Wel raar van die Zweedse jongelui zeg. Wij dachten dat die minstens zo sociaal vaardig zijn als Nederlandse studenten. Maar misschien komt het doordat het voor hen niet zo bijzonder is allemaal, als voor jullie. Spreek je met anderstaligen steeds Engels? Of probeer je ook Duits en Frans?
    Jammer achteraf dat je - om het Noorderlicht te kunnen zien - niet naar het noorden bent gefietst, maar blijkbaar naar het zuiden. Of inderdaad naar het strand. Maar goed, wel een goeie reden dus om een keer naar het hoge noorden af te reizen met een goedkope vlieg- of treinticket. Wanneer is dat Noorderlicht trouwens te zien? Toch niet het hele jaar?
    We wensen je daar nog veel plezier met van alles en we hopen dat je er voor jezelf iets onvergetelijks van weet te maken!
    Dikke kus van Karla (zonder slangetje) en Klaas.

  • 15 September 2014 - 23:39

    Anjetha Jonas:

    Haha wat leuk om te horen dat jullie mijn verhalen leuk vinden :) ik doe steeds mijn best om het leesbaar en ook leuk om te lezen te maken.

    Ik spreek vooral Engels en heb een keer een poging gedaan tot Frans met mijn groepsgenoot, maarja die past zijn snelheid natuurlijk niet aan en zo snel als hij Frans praat... Dat kan ik niet altijd even goed volgen, ik moet er dan even over nadenken en dan is het gesprek niet zo vloeiend meer haha. Het viel me wel op dat mijn Engels totaal niet slecht is, vergeleken met de andere studenten hier. De Fransen bijvoorbeeld, die hebben een echt Frans accent als ze Engels praten haha. Duits begin ik maar niet aan haha, dat is bij mij zo ver weggezakt.

    Volgens mij is het Noorderlicht niet het hele jaar te zien, ik dacht alleen in de winter maar het kan zijn dat ik het mis heb. En dan nog moet je volgens mij maar geluk hebben, wil je het zien. Ik wil het wel echt heel graag zien, want het lijkt me heel mooi en bijzonder. Dus een vervolg naar het echte hoge noorden zit er voor mij nog wel in!!

    Dikke kus terug (dat gaat vast makkelijker zo zonder slangetje) xxx

  • 17 September 2014 - 08:46

    Angeline & Hans :

    Lieve Anjetha

    Super van jou om jouw verslag te kunnen en mogen lezen!
    Ook fijn om te lezen dat jij het zo naar jou zin heeft daar.
    Leer maar genoeg daar!!
    Jij kan dat zeker jij bent een KANJER.

    Fijne tijd en geniet er ook zeker van.
    Veel liefs ome Hansie

  • 17 September 2014 - 08:48

    Angeline :

    Hi hi ook namens tante Ansie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anjetha

Actief sinds 14 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1220
Totaal aantal bezoekers 3248

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2014 - 31 December 2014

Exchange Halmstad, Zweden

Landen bezocht: